
Informacje
- 25 lipca 2025
- 31 lipca 2025
- wyświetleń: 31565
[FOTO] W sierpniu pojedziemy nowym odcinkiem S-1. Będzie tymczasowa organizacja ruchu
Po zakończeniu procedury odbiorowej, w drugiej połowie sierpnia GDDKiA udostępni do ruchu 10-kilometrowy fragment S-1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym odcinkiem DK44. To ważny krok w realizacji trasy S-1 Mysłowice - Bielsko-Biała, będącej jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie.
Do ruchu zostanie oddany nie tylko fragment drogi ekspresowej S-1 oraz DK44, ale także kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, realizowany przez krakowski Oddział GDDKiA. Łącznie od węzła Oświęcim na S-1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach to 4,1 km nowej drogi.
Tymczasowa organizacja ruchu w porozumieniu z samorządem
Do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S-1, tj. Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 - nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wynika to z organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu. Kierowcy wyjeżdżając z tego miasta oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S-1.
Z kolei jadąc od strony S-1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.
- Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe realizowane przez władze powiatu oświęcimskiego. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S-1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Co wykonano w ramach inwestycji
Na blisko 16-kilometrowym odcinku S-1 Oświęcim - Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych).
Na tym odcinku na szczególną uwagę zasługują dwa obiekty inżynierskie. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza), która przeprowadza drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice - Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów.
Drugi obiekt, na który warto zwrócić uwagę, to most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły wydzielonej wałami przeciwpowodziowymi oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej.
Ponadto zbudowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego 5 to zbiorniki zastępcze.
Parametry drogi
Droga ekspresowa S-1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś.

S-1 jako kręgosłup drogowy województwa śląskiego
Realizacja brakującej części tej drogi ekspresowej od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości blisko 40 km, została podzielona na cztery odcinki. Wartość umów na wykonanie tej trasy, której celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej południowej Polski oraz usprawnienie tranzytu na osi północ-południe, to niemalże 2,3 mld zł. Odcinki S-1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący dziś przez te miasta.
W drugiej połowie sierpnia GDDKiA planuje otwarcie 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim - Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S-1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, gdzie planujemy udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (przy czym przewidujemy, że całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu pojazdów do 3,5 t na S-1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim i oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta. Stanie się to do połowy 2026 r.
Z kolei w połowie 2027 r. GDDKiA planuje zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S-1, tj. Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej.
- Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Źródło finansowania
Budowa drogi ekspresowej S-1 od Oświęcimia do Dankowic jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wartość dofinansowania z UE (do 31 grudnia 2023 r. w ramach POIiŚ, natomiast od 1 stycznia 2024 r. w ramach FEnIKS) wynosi 1 022 178 331,96 zł.
ZOBACZ TAKŻE

Gorący temat[FOTO] "Bielskim" odcinkiem nowej S-1 pojedziemy w grudniu. Postęp prac wynosi 94%

Gorący temat[FOTO] To jedna z najpiękniejszych dróg w Polsce. Można już z niej korzystać

Gorący temat[FOTO] Udostepnią nowy fragment drogi ekspresowej S-1. Ale nie dla wszystkich pojazdów

Zamknięcie przejazdu przez DK-1 przy zjeździe do Zameczku Promnice

Gorący tematZmiana organizacji ruchu na węźle Suchy Potok w Bielsku-Białej od sierpnia

W Ligocie rusza kolejna inwestycja drogowa. Będzie tymczasowa organizacja ruchu
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.





